محل لوگو

بیت کوین چیست؟ آشنایی با بیت کوین به زبان ساده


این روزها تعداد افرادی که نام بیت کوین (Bitcoin) را شنیده‌اند، بسیار بیشتر از افرادی است که حتی یک بار هم اسمی از بیت کوین به گوششان نخورده. اگر در حال خواندن این مطلب هستید، حتما به شکلی نام بیت کوین را شنیده‌اید و حالا به دنبال این هستید که بدانید بیت کوین چیست و چطور کار می‌کند. به زبان ساده، بیت کوین یه رمزارز یا یک ارز رمزنگاری شده است که هیچ حکومت و یا نهاد واسطه‌ای آن را کنترل نمی‌کند و به صورت کاملا غیرمتمرکز اداره می‌شود. برخلاف پول‌هایی که امروزه در دسترس ما قرار دارد و توسط دولت‌ها ایجاد شده و حکومت‌ها بر آن نظارت دارند، بیت کوین توسط هیچ دولتی ایجاد نشده و مواردی مثل تعداد و ماهیت آن به دست بانک‌های مرکزی تعیین نشده است.

 

معرفی بیت کوین به جهان، قابلیت‌های زیادی را به همراه داشت و مهم‌ترین آنها، استفاده از آن به عنوان ابزاری برای ذخیره ارزش و همچنین خرید و فروش کالاهای مختلف است. قبل از اینکه به ویژگی‌های مهم و بنیادی بیت کوین بپردازیم، باید بدانیم که بیت کوین چیست و چطور موفق شده به رمزارز برتر بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اگر سوالاتی مانند نحوه کارکرد بیت کوین، نحوه خرید و فروش بیت کوین، روش‌های استخراج بیت کوین، روش‌های کسب درآمد از بیت کوین و… ذهن شما را به خود مشغول کرده، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید؛ چرا که قصد داریم به تمام این سوالات پاسخ دهیم و نکات زیاد دیگری را نیز در اختیار شما قرار بدهیم.

این مقاله در تاریخ ۵ آذر ۱۳۹۹ به روز رسانی شده است

بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست

بیت کوین نوعی پول دیجیتال است. اما بر خلاف پول‌های رایجی مانند ریال، دلار، یورو و… که هر روز استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند، بیت کوین تحت کنترل هیچ بانکی نیست. در عوض، از آنجایی که همه چیز در بیت کوین دیجیتالی و کامپیوتری است، این رمزارز برتر توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان اداره می‌شود و شبکه آن به لطف کاربرانی که در شبکه هستند، در حال فعالیت است. افرادی که در شبکه بیت کوین فعالیت می‌کنند نیز توسط فرد یا نهاد خاصی انتخاب نمی‌شوند و تصمیم برای فعالیت در این شبکه، کاملا داوطلبانه و اختیاری است.

اگر بخواهیم تعریفی فنی‌تر برای مفهوم بیت کوین ارائه بدهیم، باید بگوییم بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده همتا به همتا است که به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود و تمام سابقه آن به صورت زنجیره‌وار، بر روی دفتر کلی به نام بلاک چین ذخیره می‌شود. مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی‌های بیت کوین این موارد هستند: بیت کوین قابل سانسور نیست، امکان بیش از یک بار خرج کردن آن وجود ندارد و تراکنش‌های آن در هر زمان و هر مکانی قابل انجام هستند.


برای درک بهتر مفهوم همتا به همتا، این مقاله را ببینید: شبکه همتا به همتا (P2P) چیست و چگونه کار می کند؟


پشتوانه بیت کوین چیست؟

یکی از نکات مهم مربوط به ارزهای فیات (همان ریال، دلار، یورو و…) پشتوانه‌ای است که آنها دارند. این پشتوانه توسط دولت هر کشور تعیین می‌شود و می‌تواند مواردی مانند طلا، نفت، گاز، اوراق مالی و… باشد. درواقع می‌توان گفت پشتوانه ارز رایج هر کشور، قدرت اقتصادی آن کشور است. حالا برویم سراغ بیت کوین. همانطور که گفته شد، بیت کوین نه توسط دولتی به وجود آمده و نه توسط دولتی کنترل می‌شود. پس پشتوانه بیت کوین چه چیزی است؟ چه چیزی به بیت کوین اعتبار می‌دهد؟ همانطور که می‌دانید بیت کوین نوعی پول دیجیتال است که وجود فیزیکی ندارد و تمام ماهیت آن را کدهایش تشکیل می‌دهند. بنابراین چیزی که اولین رمزارز معتبر دنیا را ارزشمند می‌کند، استقبال مردم از تکنولوژی آن، به رسمیت شناختن آن و استفاده از آن برای اهداف مختلف است. برای درک بهتر این مطلب مثالی می‌زنیم:

فرض کنید تمامی مردم جهان عدس را به عنوان یک واحد پول بپذیرند و به عنوان مثال برای خریدهایشان عدس مبادله کنند. با این منوال عدس ارزشمند می‌شود در حالی که دولت‌ها عدس را توزیع و کنترل نمی‌کنند و عدس پشتوانه‌ای ندارد. شاید خود عدس به خودی خود ارزش چندانی نداشته باشد؛ اما بنا بر دلایلی، مردم آن را به عنوان یک نوع پول پذیرفته‌اند و در معاملاتشان از آن استفاده می‌کنند و حتی ممکن است برخی به این امید که عدس شایع‌تر و ارزشمندتر می‌شود، به منظور سرمایه گذاری برای آینده عدس نگهداری کنند.

البته مسلم است که داستان بیت کوین و عدس تفاوت بسیار زیادی دارد و دلایلی که باعث پذیرش بیت کوین توسط مردم شده‌اند، دلایل بسیار محکم و مهمی هستند.

سازنده بیت کوین چه کسی است؟

ساتوشی ناکاموتو و نظریه های ناپدید شدن او

در سال ۲۰۰۸ فرد یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) با انتشار یک مقاله (وایت پیپر / White Paper) ایده بیت کوین را مطرح کرد. هویت خالق بیت کوین تا الان ناشناس مانده و هنوز کسی نمی‌داند دقیقا چه کسی بیت کوین را ساخته است. ساتوشی ناکاموتو از سال ۲۰۱۰ به مشارکت خود بر روی بیت کوین پایان داد و در ایمیلی به یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین بیان کرد که قصد دارد بر روی کارهای دیگری تمرکز کند.

تقریبا از اوایل سال ۲۰۱۳ که این رمزارز برتر در بین مردم بیشتر شناخته شد، پیدا کردن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو نیز به موضوعی پرحاشیه برای جامعه تبدیل شد. مقالات و گمانه‌زنی‌های زیادی در این سال‌ها منتشر شده است و افراد زیادی مانند پاول لرو، نیک زابو و کریگ رایت گزینه‌های احتمالی ساتوشی واقعی بودند. اما بعد از گذشت این سال‌ها، هنوز تمام این احتمالات در حد یک فرضیه است و هیچکس ساتوشی ناکاموتوی واقعی را نمی‌شناسد.

جالب است بدانید در سال ۲۰۱۹ آقای کریگ رایت که بنیان گذار یکی از فورک‌های بیت کوین به نام بیت کوین SV است، ادعا کرد ساتوشی ناکاموتوی واقعی است و این موضوع به دادگاه‌های آمریکا کشیده شد. بعد از یک سال جنجال‌های پیاپی، مشخص شد ادعای او دروغی بیش نبوده است. بعد از این اتفاق، جامعه بیت کوین فقط در صورتی ادعای ساتوشی واقعی بودن یک نفر را می‌پذیرند که آن شخص کلید خصوصی کیف پول ۱ میلیون بیت کوینی که از سال ۲۰۰۸ منتسب به ساتوشی است را داشته باشد و بتواند از آن کیف پول که سال‌هاست تراکنشی زده نشده، یک تراکنش ارسال کند.


برای آشنایی بیشتر با ساتوشی ناکاموتو، می‌توانید مقاله ساتوشی ناکاموتو کیست؟ را مطالعه کنید.


ساتوشی ناکاموتو دلیل عمده طرح بیت کوین را نقاط ضعف موجود در مسائل مالی به روش سنتی عنوان کرد. شما از پول خود برای کارهای مختلفی مانند خرید، پس‌انداز، انتقال و جابجایی استفاده می‌کنید. شما برای انجام تمام این کارها نیاز به یک واسطه یا شخص ثالث مورد اعتماد دارید. امروزه در تمام دنیا این نهاد واسطه بانک‌ها و موسسات مالی هستند. تمام نقل و انتقالات مالی زیر نظر بانکی که پول شما در آن قرار دارد انجام می‌شود که این نهادهای واسط، برای انجام تراکنش‌ها و فعالیت‌هایتان از شما کارمزد دریافت می‌کنند. امروزه اعتماد به این نهادهای مالی با وجود اتفاقاتی از قبیل ورشکستگی بانک‌ها، بسته شدن موسسات مالی و پیچیده و زمان‌بر بودن روند اداری آنها کمی سخت شده است. علاوه بر این ممکن است اتفاقات سیاسی و اقتصادی، ارزش پول شما را تحت تاثیر قرار دهد (اتفاقی که در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و مسائل مختلف بر سر ریال آمده است).

آیا بیت کوین توسط دولت‌ها کنترل می‌شود؟

دولت بیت کوین همتا به همتا قانون گذاری غیرمتمرکز

حالا که متوجه شدید بیت کوین چیست ، چه پشتوانه‌ای دارد و چه کسی آن را ساخته است، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که آیا بیت کوین قانونی است و دولت‌ها تا چه اندازه بر روی این ارز دیجیتال محبوب کنترل دارند. جالب است بدانید قانون گذاری بیت کوین و به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال، یکی از جنجالی‌ترین مسائلی است که این حوزه با آن دست و پنجه نرم کرده است. قانون‌گذاران کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی نسبت به این حوزه داشته‌اند و هر کدام، قوانین خاص خود را برای فعالیت‌های مربوط به این حوزه وضع کرده‌اند. بعضی دولت‌ها نیز ترجیح داده‌اند فعلا به قانون گذاری این حوزه ورود نکنند؛ یعنی خرید و فروش بیت کوین در بعضی کشورها هنوز تحت هیچ قانون خاصی نیست.

به طور کلی، باید بدانید که دولت‌ها بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال را کنترل نمی‌کنند. بر خلاف دیگر بازارهای مالی مانند بازار بورس که تاثیر مستقیمی از تصمیم‌های دولت می‌گیرد، بازار ارزهای دیجیتال کاملا مستقل از دولت عمل می‌کند. عدم قانون گذاری مشخص برای بیت کوین، نشان‌دهنده غیرقانونی بودن آن نیست. بعضی کشورها به طور رسمی و مشخص خرید و فروش ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین را قانونی اعلام کرده‌اند و بعضی دیگر، مبادله رمزارزها را غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

البته این نکته واضح است که با توجه به ماهیت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، دولت‌ها امکان دسترسی به تراکنش‌های بیت کوین و بلوکه کردن آنها را ندارند. از آنجایی که بیت کوین ماهیت غیرمتمرکز دارد و توسط هیچ سازمان یا فردی کنترل نمی‌شود، دولت‌ها امکان بلوکه کردن یا متوقف کردن تراکنش‌های آن را ندارند. البته نباید این نکته را فراموش کرد که اگر کشوری خرید و فروش رمزارزها را غیرقانونی اعلام کند، می‌تواند با اقداماتی مانند ردیابی IP تراکنش‌ها، به افراد دسترسی پیدا کند و برای آنها جریمه‌هایی تعیین کند. درواقع، دولت‌ها تنها می‌توانند به شرکت‌ها و صرافی‌های متمرکز که در آن کشورها مشغول به فعالیت هستند قانون‌گذاری اعمال کنند و حساب افراد را از طریق صرافی‌ها رصد کنند.

بلاک چین بیت کوین چطور کار می‌کند؟

مرورگر بلاک چین بیت کوین اتریوم تراکنش

جالب است بدانید بلاک چین به عنوان بزرگ‌ترین اختراع بشر بعد از اینترنت شناخته می‌شود و با این وجود، این تکنولوژی عظیم و جذاب، دیده شدن خود را مدیون بیت کوین است؛ چرا که تکنولوژی بلاک چین برای اولین بار، در وایت پیپر بیت کوین و توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شد. از آنجایی که بیت کوین یک دارایی باارزش است و ماهیت آن به گونه‌ای است که توسط تمام افراد حاضر در شبکه اداره می‌شود، باید محلی برای ذخیره کردن تمام تراکنش‌ها داشته باشد. اگر قرار نباشد پای بانکی برای ذخیره کردن بیت کوین وجود داشته باشد، تراکنش‌های آن باید در محلی امن و مطمئن ذخیره شوند. ساتوشی ناکاموتو برای ذخیره کردن تراکنش‌های بیت کوین، فناوری بلاک چین را معرفی کرد.

بلاک چین شبکه‌ای غیرمتمرکز است که تاریخچه تمام تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کند. بلاکچین تشکیل شده از دو کلمه بلاک (block) و چین یا زنجیره (chain) است. بلاکچین به زبان ساده یعنی محل ذخیره اطلاعات؛ این اطلاعات یا تاریخچه تمام تراکنش‌ها، به شکل زنجیره‌وار در بلاک‌ها ذخیره می‌شود و به همین دلیل است که به آن بلاکچین می‌گوییم. بلاک چین بیت کوین غیرمتمرکز است؛ یک نسخه از آن در اختیار تمام افرادی که در شبکه فعالیت دارند قرار دارد و یک فرد خاص کنترل و مدیریت شبکه را در دست ندارد. انجام هر تراکنش بیت کوین در شبکه، نیاز به تایید اعضای شبکه دارد و تا زمانی که تراکنش مورد نظر تایید اعضای شبکه را نگرفته، انجام نمی‌شود.


برای درک بهتر نحوه عملکرد بلاک چین بیت کوین، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید: فناوری بلاکچین چیست ؟ بزرگترین اختراع بشر بعد از اینترنت


اجازه بدهید با مثالی ساده، نحوه عملکرد بلاک چین بیت کوین را توضیح بدهیم:

اگر آلیس بخواهد یک بیت کوین برای باب ارسال کند، نمی‌تواند این کار را بدون اطلاع بقیه اعضای شبکه بیت کوین انجام بدهد. اعلامیه تراکنش او برای دیگران هم ارسال می‌شود؛ اگر اطلاعات او صحیح باشد، اعضای شبکه تایید می‌کنند که این تراکنش انجام شود و سابقه ارسال یک بیت کوین از سمت آلیس برای باب، روی شبکه ذخیره می‌شود. حالا، از آنجایی که همه اعضا یک نسخه یکسان از بلاک چین دارند، اطلاعات این تراکنش برای همه آنها ارسال می‌شود و همگی در جریان این تراکنش هستند. بنابراین، امکان سانسور، تغییر سابقه تراکنش‌ها و دست بردن در آنها وجود ندارد.

درواقع، اگر شخصی بخواهد تراکنشی در شبکه بیت کوین داشته باشد، درخواست تراکنش را ارسال می‌کند، اعضای شبکه با بررسی سابقه متوجه می‌شوند که او موجودی کافی برای انجام این تراکنش را دارد یا نه، و در نهایت تراکنش او را معتبر یا غیرمعتبر در نظر می‌گیرند. اگر تراکنشی معتبر باشد، منتظر تایید اعضای شبکه می‌ماند.

تراکنش بیت کوین چطور انجام می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تراکنش بیت کوین چیست

تراکنش‌هایی که معتبر شناخته شده‌اند اما در بلاک اضافه نشده اند، وارد محلی به نام ممپول (Mempool) می‌شوند و منتظر می مانند تا توسط ماینر به بلاک اضافه شوند. ممپول در واقع نوعی اتاق انتظار برای تراکنش‌های تاییدنشده است. این تراکنش‌ها در ممپول باقی می‌مانند تا تعداد آنها به حد نصاب برای قرارگیری در یک بلاک از بلاک چین برسد. وقتی تعداد تراکنش‌ها به حد نصاب رسید، ظرفیت یک بلاک تکمیل شده، آن بلاک توسط اعضای شبکه تایید شده و به بلاک چین اضافه می‌شود. طی این فرآیند، کوین‌های جدیدی تولید شده و به تعداد کوین‌های در گردش شبکه اضافه می‌شوند. در اینجاست که پای مفهومی به نام استخراج یا ماینینگ بیت کوین به میان می‌آید.

تمام تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود و همه می‌توانند یک نسخه از آن را داشته باشند و شاهد تمام تراکنش‌ها باشند. این موضوع باعث ایجاد دو مزیت بزرگ برای Bitcoin می‌شود. اما این دو مزیت بزرگ برای بیت کوین چیست:

  • شفافیت: که از انجام تخلفاتی که به روش‌های معمول در پشت پرده انجام می‌شود جلوگیری می‌کند.
  • امنیت: چرا که اگر کسی بخواهد در شبکه دستکاری کند افراد دیگر که آنها هم نسخه اصلی شبکه Bitcoin را دارا هستند متوجه این موضوع می‌شوند و عملا چنین کاری غیرممکن خواهد بود.

آیا تراکنش‌های بیت کوین ناشناس هستند؟

تراکنش ناشناس بیت کوین

به طور خلاصه می‌توان گفت که تراکنش‌های بیت کوین نیمه‌ناشناس هستند. یعنی به طور کامل ناشناس نیستند و امکان ردیابی آنها وجود دارد. از آنجایی که اطلاعات هر تراکنش بیت کوین بر روی بلاک چین ثبت می‌شود، امکان شناسایی تراکنش‌ها وجود دارد.اطلاعاتی از قبیل آدرس کیف پول عمومی در بلاکچین ثبت می شود و همین مورد برای ردیابی یک تراکنش کافی است. در صورتی که برای ارسال یک تراکنش از اینترنت شخصی استفاده کنید و برای دریافت این اینترنت اطلاعات هویتی خود را در اختیار شرکتی قرار داده باشید، امکان دسترسی به اطلاعات هویتی شما نیز وجود خواهد داشت.


اگر می‌خواهید تراکنش ناشناس در شبکه بیت کوین داشته باشید، این مقاله به شما کمک می‌کند: آیا تراکنش های بیت کوین ناشناس است؟ با این روش ها تراکنش ناشناس بیت کوین داشته باشید!


دلیل اینکه تراکنش‌های بیت کوین را نیمه‌ناشناس می‌نامند، این است که اطلاعات هویتی شما جایی در بلاک چین بیت کوین وجود ندارد و ثبت نمی‌شود، اما با استفاده از این تراکنش‌ها، می‌توان به اطلاعات شما دست پیدا کرد.

استخراج بیت کوین چیست؟

موسسات استخراج بیت کوین افزایش یافته اند

همانطور که گفتیم، برای اینکه یک تراکنش در شبکه بیت کوین انجام شود، باید مورد تایید اعضای شبکه قرار بگیرد. این کار برای جلوگیری از مسائلی مانند تقلب و دوبار خرج کردن دارایی‌های شبکه انجام می‌شود. افرادی در شبکه به طور داوطلبانه تصمیم می‌گیرند مسئولیت تایید کردن تراکنش‌ها را بر عهده بگیرند و در ازای انجام این کار، پاداش دریافت می‌کنند. پاداش این افراد به صورت بیت کوین است؛ یعنی هر فردی که تراکنش‌ها را تایید می‌کند و به شبکه سرویس می‌دهد، پاداش خود را به صورت بیت کوین دریافت می‌کند. فرآیند تکمیل کردن ظرفیت یک بلاک جدید و اضافه کردن آن به بلاک چین، استخراج نام دارد. استخراج بیت کوین باعث ساخته شدن کوین‌های جدید و اضافه شدن آنها به کوین‌های در حال گردش در شبکه می‌شود.

از آنجایی که بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است، تایید تراکنش‌های آن که به صورت توابع پیچیده ریاضی هستند نیاز به قدرت پردازشی بالایی دارد. به همین خاطر، افرادی که تراکنش‌ها را تایید می‌کنند یا همان ماینرها، باید از دستگاه‌های مخصوصی به نام ماینر استفاده کنند و به این طریق، تراکنش‌ها را تایید کرده و پاداش خود را دریافت کنند.

به افرادی که به شبکه بیت کوین سرویس می‌دهند و تراکنش‌ها را تایید می‌کنند، استخراج کننده یا ماینر گفته می‌شود. بیت‌ کوین‌‌هایی که استخراج‌کننده‌ها از سیستم پاداش می‌گیرند، در حقیقت به عنوان بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند و توسط ماینرها به بازار تزریق می شود؛ به همین دلیل عمل به دست آوردن Bitcoin توسط انجام محاسبات برای تایید تراکنش‌های شبکه استخراج نامیده می‌شود. ممکن است با خود بگویید دلیل انتخاب نام استخراج برای این فرآیند در بیت کوین چیست ؟ با شنیدن استخراج شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد استخراج طلا و فلزات با ارزش در معدن است و قطعا می‌دانید که کار بسیار سختی است؛ به طوری که عده‌ای در معدن سخت کار می‌کنند و طلا و فلزات ارزشمند را استخراج می‌کنند. از آنجا که تایید تراکنش‌های Bitcoin به دلیل رمزنگاری‌های موجود کار آسانی نیست و به کامپیوترهای بسیار قوی به همراه توان پردازشی بالا نیاز است، به همین جهت نام استخراج را برای این امر برگزیدند.

پاداش استخراج بیت کوین به ازای هر بلاک، در ابتدا و در سال ۲۰۰۹، ۵۰ بیت کوین بوده است. این تعداد هر چهار سال یک بار (به طور دقیق، بعد از استخراج هر ۲۱۰.۰۰۰ بلاک) و طی پدیده‌ای به نام هاوینگ (Halving)‌ نصف می‌شود. چهارمین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ رخ داد و پاداش استخراج بیت کوین در حال حاضر یعنی در سال ۲۰۲۰، ۶.۲۵ بیت کوین است.

حالا اگر کسی از شما بپرسد بیت کوین چطور استخراج می‌شود، می‌توانید مختصر و مفید توضیحی درباره استخراج بیت کوین ارائه بدهید.


برای مطالعه جزئیات بیشتر درباره استخراج بیت کوین، این مقاله را ببینید: استخراج بیت کوین ؛ چگونه از ماینینگ کسب درآمد کنیم؟


تعداد بیت کوین‌ها چقدر است؟

تعداد بیت کوین ها چقدر است

تعداد کل بیت کوین‌هایی که امکان استخراج شدن و اضافه شدن به شبکه دارند، ۲۱.۰۰۰.۰۰۰ عدد است. ساتوشی ناکاموتو در طراحی بیت کوین و مقاله‌ای که منتشر کرد، تعداد محدودی را برای بیت کوین در نظر گرفت که این تعداد ۲۱ میلیون است. در نهایت ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت که تا به حال چیزی حدود ۱۸.۳ میلیون بیت کوین استخراج شده است. تخمین زده شده که در سال ۲۱۴۰ تعداد بیت کوین‌ها به ۲۱ میلیون می‌رسد و پس از آن دیگر بیت کوینی به وجود نمی‌آید.

در اقتصاد، ارزش هر چیزی بر اساس میزان کمیابی آن است. قطعا زمانی که دیگر بیت کوینی به وجود نیاید و تعداد آن به ۲۱ میلیون محدود شود، می‌توان انتظار داشت که قیمت Bitcoin افزایش می یابد (حداقل بیشتر از ارزشی که در حال حاضر دارد). البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که تا به امروز (آذر ۱۳۹۹)، تعداد ۴ میلیون بیت کوین گم شده است و ممکن است این تعداد بیشتر هم شود و در این صورت تعداد بیت کوین های موجود بسیار کمتر خواهد بود.

قیمت بیت کوین چطور تعیین می‌شود؟

نحوه تعیین قیمت بیت کوین یکی از سوالات مهمی است که همیشه در ذهن کاربران حوزه ارزهای دیجیتال وجود دارد. به طور کلی، میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار قیمت بیت کوین را تعیین می‌کند. اما عوامل دیگری نیز هستند که روی قیمت اولین رمزارز بازار تاثیر می‌گذارند. عواملی مثل ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین در یک کشور، هک شدن یک صرافی، همه‌گیر شدن یک بیماری مانند کرونا، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خرید مقدار زیادی بیت کوین توسط یک شرکت معروف مانند PayPal، وجود نهنگ هایی که تعداد زیادی بیت کوین دارند و… همه از عواملی هستند که می‌توانند روی کاهش و یا افزایش قیمت بیت کوین تاثیر بگذارند.

البته باید این نکته را به یاد داشته باشید که بازار ارزهای دیجیتال هنوز بازار نوپایی است و به طور کلی عده کمی در سراسر جهان در حال فعالیت هستند و به طور کلی، ارزش این بازار در مقایسه با دیگر بازارهای مالی، بسیار کم است. تمام این نکات باعث می‌شود نواسانات بازار رمزارزها زیاد باشد و شاهد افزایش و کاهش قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال باشیم.

در این تصویر می‌توانید نمودار قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ را ببینید:

نمودار قیمت بیت کوین

چگونه بیت کوین بخریم یا بفروشیم؟

برای خرید و فروش بیت کوین، چند راه پیش رو دارید که تفاوتی با روش خرید و فروش دیگر رمزارزها ندارند.

  • خرید بیت کوین از صرافی‌های رمزارز
  • خرید بیت کوین از فروشگاه‌های رمزارز
  • خرید بیت کوین از افراد مورد اعتماد

برای خریداری بیت کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال، لازم است که با مبانی ترید در بازار رمزارزها آشنا باشید و با رعایت تمام اصول لازم، خرید و یا فروش خود را انجام بدهید. به طور کلی ترید بیت کوین و دیگر رمزارزها کار بسیار پرریسکی است و توصیه می‌کنیم با دانش و آگاهی کامل، اقدام به این کار کنید.

خریدن بیت کوین از فروشگاه‌ها روال ساده‌تری دارد و تنها کافی است مقدار ارزی که می‌خواهید وارد کنید و خرید خود را مطابق با قیمت لحظه‌ای بیت کوین انجام بدهید.

برای خرید از افراد مورد اعتماد نیز، لازم است فردی که قصد معامله با او را دارید، واقعا مورد اطمینان شما باشد و کوین‌ها و مبلغ مورد نظر را به کیف پول و یا حساب شما منتقل کند.

کیف پول بیت کوین چیست؟

آموزش ساخت کیف پول بیت کوین

برای نگهداری اسکناس هایتان از کیف پول استفاده می کنید اما چه راهکاری برای نگهداری بیت کوین وجود دارد؟ بیتکوین هم کیف پول مخصوص به خود را دارد؛ اما از آنجا که بیت کوین یک ارز دیجیتال است، بنابراین کیف پول آن نیز دیجیتالی است.

کیف پول‌های بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شامل یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی است که برای درک بهتر این دو، کارت‌های بانکی را مثال می‌زنیم. کلید عمومی مانند کد ۱۶ رقمی روی کارت و کلید خصوصی مانند رمز دوم و رمز کارتتان است. پس می‌توان نتیجه گرفت که باید در حفظ و مراقبت از کلید خصوصی‌تان تلاش کنید که مبادا کسی از آن مطلع شود، زیرا داشتن کلید خصوصی به معنی داشتن بیت کوین‌های شماست.

حال نوبت پاسخ به این سوال می‌رسد که چطور می‌توان کیف پول بیت کوین ساخت؟

به طور کلی، دو نوع کیف پول بیت کوین وجود دارد:

کیف پولی که صرافی‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند و در آنها، کلید خصوصی شما در اختیار صاحب صرافی است

کیف پول شخصی که در بعضی از آنها، کلید خصوصی در اختیار شما است و در بعضی دیگر، کلید خصوصی در اختیار یک شخص ثالث

کیف پول‌های شخصی بیت کوین را می‌توان در این دسته‌ها قرار داد: کیف پول موبایل مانند Samourai، کیف پول دسکتاپ مانند Electrum، کیف پول وب مانند blockchain.com، کیف پول سخت افزاری مانند Ledger و کیف پول کاغذی مانند bitcoinpaperwallet.


برای آشنایی با بهترین کیف پول های بیت کوین، این مقاله را ببینید: بهترین کیف پول بیت کوین کدام است؟ معرفی انواع کیف پول‌های بیت کوین


شاید جالب باشد بدانید که ساز و کار محاسبه در کیف پول بیت کوین چیست و تعداد بیت کوین‌های داخل کیف پولتان چگونه محاسبه می‌شود؟

سرویس دهنده‌های شبکه، کلید عمومی کیف پول شما را دریافت می‌کنند و با مرور تراکنش‌های موجود در شبکه بررسی می‌کنند که از ابتدا تاکنون چه میزان Bitcoin به کیف پول شما منتقل و چه تعداد از آن خارج شده است و در نهایت، با محاسبه این عمل، تعداد بیت کوین‌های فعلی موجود در کیف پولتان را به شما نشان می‌دهند.

آینده بیت کوین چگونه خواهد بود؟

دنیای مدرن و دیجیتال امروزی در تلاش برای انتخاب و تولید بهترین روش برای مسائل حیاتی بشر است. اکنون که می‌دانیم بیت کوین چیست ، می‌توانیم بگوییم که Bitcoin و سایر ارزهای دیجیتال با باز کردن دریچه‌ای جدید به دنیای تکنولوژی و فناوری‌های مالی یا فین‌تک، تحولی عظیم و انقلابی محسوب می‌شوند.

در دنیایی که تکنولوژی حرف اول را می زند، وجود ارزهای دیجیتالی نیز تبدیل به نیاز جامعه می‌شوند. همانطور که امروزه کمتر از پول نقد استفاده می‌شود و اکثرا برای پرداخت‌ها از کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند، می‌توان متوجه شد که دنیا به سمت دیجیتالی شدن گام بر می‌دارد و بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در این زمینه نقش بزرگی را ایفا می‌کنند.

بنابراین سرمایه گذاری بلند مدت روی Bitcoin و در کل ارزهای دیجیتال، می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته استراتژی‌های مختلفی مانند سرمایه گذاری بلندمدت و کوتاه مدت وجود دارند که می‌توانید با بررسی آنها متوجه شوید کدام استراتژی مطلوب شما برای سرمایه گذاری در بیت کوین است. البته باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که بازار ارزهای دیجیتال بسیار پر نوسان است و برای ورود در این بازار و خرید و فروش بیت کوین ابتدا باید دانش کافی در زمینه تکنولوژی، بازار و عملکرد آن داشته باشید.

چند سوال رایج درباره بیت کوین

باینری آپشن بیت کوین چیست

در حال حاضر بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است و همچنان با اختلاف، رتبه اول جدول رمزارزها از لحاظ ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. درضمن، بیت کوین شناخته‌شده‌ترین رمزارز نیز است ولی با این وجود، ممکن است هنوز سوالاتی درباره این رمزارز ذهن شما را درگیر کرده باشد. در ادامه قصد داریم به تعدادی سوال رایج درباره بیت کوین پاسخ بدهیم:

  • آیا قیمت بیت کوین روی قیمت بقیه رمزارزها تاثیر می‌گذارد؟

بیت کوین نمی تواند قیمتی خاصی را برای ارزهای دیجیتال تعیین کند. قیمت هر ارز دیجیتال بر اساس موارد بسیاری از قبیل مقدار کوین های موجود در بازار، توسعه های آن پروژه و … تعیین می شود. اما بیت کوین تاثیر به سزایی در بازار ارزهای دیجیتال دارد و رشد یا کاهش قیمت بیت کوین می تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت سایر ارزهای دیجیتال بگذارد و باعث رشد و یا ریزش قیمت آنها شود.

  • آیا بیت کوین رایگان وجود دارد؟

مسلما خیر. از آنجایی که ارزش بیت کوین مدام در حال افزایش است و هر روز کاربردهای جدیدی برای آن تعریف می‌شود و همچنین، شرکت‌های مطرح سراسر دنیا روی آن سرمایه گذاری می‌کنند، دلیلی وجود ندارد کسی بیت کوین باارزش خود را به طور رایگان در اختیار شما قرار بدهد. بنابراین، هرجا حرف از بیت کوین رایگان شد، بدانید کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است!

  • چطور با بیت کوین پولدار شویم؟

برای کسب درآمد با استفاده از بیت کوین، راه‌هایی مانند استخراج بیت کوین، ترید بیت کوین، آربیتراژ بیت کوین و… پیش روی شما وجود دارد. اما اگر کسی با وعده «اگر در این پروژه فعالیت کنی بیت کوین رایگان می‌گیری و بیت کوین پولدارت می‌کنه» به سراغ شما آمد، به حرف او اعتماد نکنید. چرا که این روزها پروژه‌های کلاهبرداری بسیاری با وعده پولدار شدن با بیت کوین، از عدم آگاهی افراد تازه‌وارد این حوزه سوءاستفاده می‌کنند و آنها را فریب می‌دهند.

  • بیت کوین از کجا میاد؟

بیت کوین طی فرآیند ماینینگ یا استخراج و با حل شدن معادلات پیچیده ریاضی توسط ماینرها به دست می‌آید. ماینرها با داشتن انگیزه دریافت پاداش استخراج (که با بیت کوین پرداخت می‌شود)، تراکنش‌ها را تایید می‌کنند و بیت کوین‌های جدید را به دیگر کوین‌های در گردش شبکه اضافه می‌کنند. هچی دولت، شخص یا سازمانی بیت کوین را تولید نمی کند و بر آن کنترل ندارد.

 

جمع بندی

شما در این مقاله با جزئیات کامل آموختید که بیت کوین چیست و چطور کار می‌کند. بیت کوین برای رسیدن به جایگاهی که امروز دارد، چالش‌های متعددی را پشت سر گذاشته و قطعا برای رسیدن به هدفی که دارد، یعنی پول دیجیتال غیرمتمرکز، هنوز راهی بسیار طولانی در پیش دارد. در حال حاضر و با سرمایه‌گذاری شرکت‌های مطرحی مانند MicroStrategy و PayPal روی بیت کوین، می‌توان امید زیادی به آینده این رمزارز برتر داشت و امیدوار بود بیت کوین موفق به متحول کردن سیستم‌های مالی جهان شود.

نظر شما درباره بیت کوین چیست؟ آیا این رمزارز می‌تواند تغییرات چشمگیری در سیستم‌های مالی ایجاد کند؟ فراموش نکنید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

  • بیت کوین چیست ؟
    • بیت کوین نوعی پول دیجیتال است. اما بر خلاف پول‌های رایجی مانند ریال، دلار، یورو و… که هر روز استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند، بیت کوین تحت کنترل هیچ بانکی نیست.
  • قیمت بیت کوین الان چنده؟
    • قیمت بیت کوین در حال حاضر امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ برابر با ۳۹۴۳۳ دلار که معادل آن به تومان برابر با ۹۵۰۶۷۴۴۸۸ تومان است.

 

 


قیمت بیت کوین و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال را مشاهده نمائید

منبع

میهن بلاکچین

 

  انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 64

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما