محل لوگو

با بیت کوین، جنجالی‌ترین رمزارز دنیا آشنا شوید!


با بیت کوین، جنجالی‌ترین رمزارز دنیا آشنا شوید!

به گزارش تابناک تاریخچه پیدایش بیت کوین به سال ۲۰۰۸ باز می‌گردد؛ یعنی زمانی که رکود اقتصادی آمریکا به اوج خود رسیده بود. در آن زمان، شخص یا گروهی که خود را "ساتوشی ناکاموتو" می‌نامیدند، سندی به نام "وایت پیپر" را منتشر کردند که در آن، یک پول دیجیتالی به نام بیت کوین را معرفی کرده بودند. پس از صحبت‌های فراوان درباره این ارز دیجیتالی، بالاخره در سال ۲۰۰۹ اولین تراکنش بیتکوین بین دو نفر از سازندگان این رمز ارز انجام شد و BTC رسما به چرخه اقتصاد وارد شد. اما بیت کوین چیست؟

بیت کوین چیست؟

با بیت کوین، جنجالی‌ترین رمزارز دنیا آشنا شوید!

برای آشنایی با بیت کوین، باید تاریخچه آن را به طور مختصر بررسی کنیم. بیت کوین یک پول دیجیتالی است که با هدف مقابله با سیاست‌های اشتباه سیستم‌های اقتصادی سنتی، از میان برداشتن واسطه‌ها در هنگام ارسال و دریافت پول و حفظ حریم خصوصی مردم پا به میدان گذاشت؛ اما امروزه بزرگ‌ترین رمز ارز دنیا، به عنوان ذخیره ارزش در کنار طلا و دیگر کالاهای ارزشمند شناخته می‌شود.

در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰، Bitcoin معامله نمی‌شد و هیچ قیمتی نداشت و تنها توسط توسعه دهندگان اولیه استخراج می‌شد؛ اما از سال ۲۰۱۱ که برخی افراد بیت کوین را شناختند و شروع به معامله آن کردند، کم کم قیمت پیدا کرد و با افزایش مبادلات، ارزش آن نیز افزایش یافت. در سال‌های ابتدایی، میزان پاداش هر بلاک ۵۰ کوین BTC‌ بود و تعداد افرادی که از آن استفاده می‌کردند نیز بسیار کم بود؛ بنابراین با محاسبه میزان عرضه و تقاضا در آن زمان (عرضه زیاد و تقاضای کم) قیمت بیت کوین بسیار پایین بود. اما با گذشت زمان و آشنایی بیشتر مردم با این پول دیجیتالی، میزان تقاضا برای بیت کوین افزایش یافته و از آنجایی که عرضه آن در طی رویدادی به نام هاوینگ (Halving)، در هر ۴ سال نصف می‌شود، عرضه بیتکوین نیز کاهش یافته است؛ بنابراین بر اساس قانون عرضه و تقاضا، اگر عرضه چیزی کم باشد و تقاضا برای آن زیاد باشد، قیمت آن باید افزایش پیدا کند؛ به همین دلیل بود که Bitcoin در سال ۲۰۲۱، در طی ۱۲ سال از حضور این رمز ارز در دنیا توانست از قیمت چند سنت به بیش از ۶۰ هزار دلار برسد! اکنون می‌توانید به صورت لحظه‌ای، قیمت بیت کوین در سایت میهن بلاکچین را مشاهده کنید.

با بیت کوین، جنجالی‌ترین رمزارز دنیا آشنا شوید!
بلاک چین بیت کوین چیست؟

تولید بیتکوین‌های جدید، تراکنش‌ها و نگهداری کوین‌ها، همگی در یک شبکه بلاک چین انجام می‌شود. بلاکچین همانطور که از نامش پیداست، از زنجیره‌ای از بلوک‌ها تشکیل شده و هر بلوک نیز متشکل از تراکنش‌های بیت کوین است.

تراکنش‌ها شامل انواع انتقال بیت کوین‌ها می‌شوند؛ تمام تراکنش‌ها در بلاک‌ها قرار گرفته و در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شوند. بلاک چین نوعی جدید از ذخیره داده‌هاست و انواع مختلفی دارد که هر کدام از آنها، دارای مزایا و معایب خاص خود هستند؛ در ادامه، به چند مورد از مزایا و معایب بلاک چین بیت کوین می‌پردازیم:

مزایا:

  • امکان سرقت کوین‌ها از طریق هک وجود ندارد
  • غیرمتمرکز بودن (نهاد یا سازمان خاصی بر روی شبکه کنترل ندارد)
  • همتا به همتا بودن (افراد بدون نیاز به شناخت و اعتماد یکدیگر، به معامله می‌پردازند)
  • امکان تقلب در این شبکه وجود ندارد
  • متن باز است (همه می‌توانند کدهای بیت کوین را ببینند و به صورت شفاف، نحوه عملکرد آن را مشاهده کنند)
  • امنیت بالا
  • انجام تراکنش‌های بین المللی، بدون نیاز به انتظار زیاد برای بررسی

معایب:

  • کند بودن تراکنش‌ها به خاطر مقیاس پذیری کم (تعداد تراکنش‌های تایید شده در ثانیه، کمتر از ۱۰ تاست؛ در حالی که شبکه‌هایی مانند ویزاکارت می‌توانند هزاران تراکنش را در ثانیه تایید کنند)
  • برگشت ناپذیر بودن تراکنش‌ها (البته این موضوع به عنوان مزیت نیز شناخته می‌شود)
  • نوسانات بالای قیمت (که برای چیزی که در دسته ذخیره ارزش قرار گرفته، چندان جالب نیست)
  • نیمه ناشناس بودن تراکنش‌ها (اگر بیت کوین در باج گیری یا بازار سیاه استفاده شود، به سختی می‌توان طرفین مبادله را شناسایی کرد)

ماینینگ بیتکوین چگونه انجام می‌شود؟‌

کسانی که به استخراج BTC می‌پردازند، هزینه زیادی برای این کار می‌پردازند؛ زیرا تجهیزات ماینینگ بسیار گران‌قیمت است و علاوه بر این تجهیزات، برای مکانی که دستگاه‌ها در آن قرار می‌گیرند، تجهیزات تهویه هوا، برق مصرفی (که بسیار زیاد است) و غیره نیز هزینه می‌پردازند.

ماینینگ Bitcoin بدین صورت است که این دستگاه‌ها که با نام اسیک (Asic) شناخته می‌شوند، توان پردازشی خود را برای حل معادلات بسیار دشوار بیت کوین صرف می‌کنند و هر کسی که توانست زودتر این مسئله را حل کند، پاسخ را در شبکه منتشر می‌کند تا مابقی ماینرها نیز آن را تایید کنند؛ در این صورت، یک بلاک جدید ساخته می‌شود و ماینری که مسئله را حل کرده، پاداش خود را به صورت بیت کوین دریافت می‌کند. هر چه یک ماینر تعداد دستگاه‌های بیشتر و قدرتمندتری داشته باشد، شانس او برای پیدا کردن پاسخ معادله بیشتر خواهد شد و در نتیجه، درآمد بیشتری نیز خواهد داشت.

تراکنش‌های بیت کوین

زمانی که یک تراکنش در شبکه ارسال می‌شود، وارد ممپول (Mempool) می‌شود. ممپول شبیه به یک اتاق انتظار برای تراکنش‌هایی است که هنوز تایید نشده‌اند. تراکنش‌ها آنقدر در Mempool باقی می‌مانند تا تعداد آنها (بر حسب حجم آنها) به حد نصاب برای قرارگیری در یک بلاک برسد و بعد، این بلاک توسط اعضای شبکه تایید شده و به بلاکچین اضافه می‌شود.

تراکنش‌های بیتکوین کاملا ناشناس نیستند؛ زیرا تمام تراکنش‌ها بر روی بلاک چین ذخیره می‌شوند و امکان ردیابی آنها وجود دارد. این اطلاعات شامل آدرس کیف پول افراد است و این آدرس را می‌توان تا جایی پیگیری کرد، که به یک صرافی و یا شرکت متصل شده باشد (یعنی جایی که اطلاعات هویتی خود را ارائه کرده است)؛ بنابراین می‌توان به این طریق، به هویت افراد پی برد.

چه چیزی قیمت بیت کوین را تعیین می‌کند؟

در اصل قیمت لحظه ای بیت کوین، بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت معاملات در یک کشور، هک شدن یک صرافی رمز ارز، سیاست‌های قانون گذاری کشورهایی مانند آمریکا، دستکاری قیمت یا تاثیرگذاری بر روی قیمت توسط نهنگ‌ها (افرادی که تعداد زیادی BTC در اختیار دارند) اشاره کرد. این‌ها اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده قیمت بیت کوین هستند.

چگونه بیتکوین خرید و فروش کنیم؟

روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد؛ شما می‌توانید از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی این کار را انجام دهید و یا با افراد قابل اعتماد به صورت فرد به فرد خرید و فروش کنید. به هر طریقی که شما این ارز دیجیتال را خرید و فروش می‌کنید، برای ارسال و دریافت، حتما باید حتما یک کیف پول رمز ارز داشته باشید؛ کیف پول به عنوان رابطی بین شما و بلاک چین بیتکوین قرار می‌گیرد و اگر بخواهید BTC دریافت کنید، باید کلید عمومی خود را به صرافی یا شخصی که می‌خواهد آن را برای شما ارسال کند، ارائه دهید و اگر بخواهید Bitcoinهای خود را به شخص یا صرافی ارسال کنید، باید با کلید خصوصی خود تراکنش را امضا کنید (امضا به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیازی نیست که شما کار خاصی انجام دهید) تا شبکه متوجه شود که این کوین‌ها متعلق به شماست.

کیف پول‌های مختلفی برای نگهداری، ارسال و دریافت رمز ارزهایی مثل بیت کوین وجود دارد؛ والت‌های موبایلی، تحت وب، دسکتاپ، افزونه مرورگر، کاغذی و سخت افزاری. اگر می‌خواهید کوین‌های خود را به صورت بلندمدت نگهداری کنید، پیشنهاد می‌شود که از کیف پول‌های سخت افزاری استفاده کنید؛ این ولت‌ها شبیه به فلش هستند و برای خرید آن باید هزینه پرداخت کنید. مابقی کیف پول‌ها رایگان هستند؛ اما امنیت کیف پول‌های سخت افزاری از همه انواع دیگر بیشتر است.

منبع : میهن بلاکچین

  انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 49

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما