محل لوگو

انقضای 3 میلیارد دلار قرارداد و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین


صرافی‌های بزرگی نظیر Deribit که قراردادهای اختیار رمزارزها را ارائه می‌دهند در آستانه تسویه میلیاردها دلار قرارداد آپشن بیت کوین در روز جمعه هستند. تحلیلگران معتقدند انقضای این قراردادها در این ماه تاثیر قابل توجهی بر قیمت بیت کوین نخواهد داشت. گفتنی است بیت کوین در هفته جاری به دلیل اخبار اقتصادی کلان و نگرانی‌های قانونگذاری تحت فشار بوده است.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از کوین‌دسک اطلاعات Skew نشان می‌دهد که ۷۳,۷۰۰ قرارداد اختیار (Options) بیت کوین به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار در روز جمعه منقضی خواهند شد. از این تعداد، تقریبا ۵۰,۰۰۰ قرارداد مربوط به قراردادهای اختیار خرید (call) و بقیه قراردادها مربوط به قراردادهای اختیار فروش (Put) هستند. صرافی دریبیت به تنهایی بیش از ۸۵٪ از قراردادهای تسویه نشده را در اختیار دارد.

معاملات آپشن (Options Trading) چیست؟ معرفی بهترین صرافی‌های آپشن بیت کوین

شیلیانگ تانگ (Shiliang Tang) مدیر ارشد سرمایه‌گذاری صندوق پوشش ریسک لجرپرایم (LedgerPrime) در این خصوص گفت:

من انتظار ندارم افزایش قیمت چشمگیری را شاهد باشیم، مگر آنکه از قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار عبور کنیم. قراردادهای تسویه نشده زیادی در این سطح قیمت وجود دارد.

 

تانگ بیان کرده است اگر بیت کوین از سطح قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار عبور کند، معامله‌گرانی که فکر می‌کردند روند نزولی یا نوسان قیمت قبلی ادامه‌دار خواهد بود و قراردادهای اختیار خرید خود را به این دلیل فروخته‌اند، ممکن است به سمت خرید بیت کوین در بازار آنی (Spot) یا آتی (Futures) روی بیاورند تا ضررهای ناشی فروش قبلی خود را کاهش دهند. این موضوع ممکن است قیمت بیت کوین را افزایش دهد.

هرچند با توجه به کاهش ۱۱٪ قیمت به سطح ۴۲,۰۰۰ دلار در هفته جاری، این سناریو بعید به نظر می‌رسد.

آپشن‌ها یا قراردادهای اختیار خرید و فروش، ابزارهای مشتقه‌ای در بازارهای مالی هستند که به خریدار، حق خرید یا فروش دارایی مورد نظر در قیمت و تاریخی از پیش تعیین‌شده می‌دهند. قرارداد اختیار خرید (Call) به دارنده آن، حق خرید می‌دهد، در حالی که اختیار فروش (Put)، حق فروش را به خریدار می‌دهد. قراردادهای تسویه نشده (Open Interest) به مجموع تمام قراردادهای خرید و فروشی اطلاق می‌شود که صورت پذیرفته‌اند اما توسط یک قرارداد دیگر سر به سر نشده‌اند. خریدار قرارداد اختیار خرید در خصوص شرایط بازار خوش‌بین است و انتظار افزایش قیمت را دارد، در حالی که خریدار قرارداد فروش معتقد است قیمت کاهش می‌یابد.

 

نمودار فوق نشان می‌دهد بیشترین قراردادهای اختیار خرید تسویه نشده بالاتر از قیمت بیت کوین قرار دارند که به آنها، قراردادهای خرید Out-of-the-money یا OTM گفته می‌شود. اکثر آپشن‌های فروش در سطح قیمت کمتر از قیمت کنونی قرار دارند. بنابراین، به نظر می‌رسد اکثر قراردادها در این روز بدون نتیجه منقضی شوند، مگر آنکه بیت کوین قبل از ساعت ۰۸:۰۰ (۱۱:۳۰ به وقت ایران) روز جمعه که زمان منقضی شدن قراردادها در صرافی دریبیت است، افزایش چشمگیری داشته باشد. گفتنی است هر قرارداد اختیار بیانگر یک بیت کوین است.

در حال حاضر در قیمت ۵۰,۰۰۰ دلار، ۳۵۰۰ قرارداد باز خرید و ۵۳۷ قرارداد باز فروش وجود دارد. قرارداد اختیار خرید در قیمت ۶۴,۰۰۰ دلار با ۴۴۰۰ قرارداد باز (۴۴۰۰ بیت کوین)، بیشترین تعداد قراردادهایی هستند که در تاریخ ۲۴ سپتامبر (۲ مهر) منقضی خواهند شد.

هم‌چنین تعداد قراردادهای اختیار خرید بین قیمت ۴۶,۰۰۰ الی ۵۰,۰۰۰ دلار، بسیار بالا است. آدام فارثینگ (Adam Farthing) مدیر ارشد ریسک B2C2 در این خصوص گفته است:

تعداد زیادی از قراردادهای اختیار در هفته گذشته در قیمت‌های ۴۶,۰۰۰، ۴۸,۰۰۰ و ۵۰,۰۰۰ دلار منقضی شدند. این موضوع همراه با قیمت بیت کوین که در بازارهای آنی در محدوده ۴۷۰۰۰ تا ۴۹۰۰۰ دلار در نوسان بود، زوال زمانی (معیار time decay سنجشی از کاهش ارزش قراردادهای اختیار با گذشت زمان است) را ایجاد کرد. در حال حاضر با توجه به قیمت کنونی بیت کوین، فقط در قیمت‌های ۴۴,۰۰۰ و ۴۰,۰۰۰ قراردادهایی با حجم بالا داریم. (به ترتیب با ۲۵۰۰ و ۱۵۰۰ قرارداد تسویه نشده)

به نرخ کاهش ارزش قراردادهای اختیار به دلیل گذشت زمان، زوال زمانی (Time decay) گفته می‌شود. با نزدیک شدن به تاریخ انقضای قرارداد اختیار، این معیار شتاب بیشتری می‌گیرد. علاوه بر آن هنگامی که قیمت دارایی مورد نظر بدون نوسان باقی می‌ماند، قراردادهای اختیار نیز ارزش خود را رفته رفته از دست می‌دهند و این موضوع منجر به کاهش انتظارات سرمایه‌گذاران برای نوسان‌های بزرگ قیمت می‌شود.

اگر قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در محدوده ۴۷,۰۰۰ الی ۴۹,۰۰۰ باقی می‌ماند، هر دو دسته خریداران قراردادهای خرید و فروش در این محدوده قیمت، با ضررهای چشمگیری مواجه می‌شدند و ممکن بود به سمت راهکارهای پوشش ریسک روی بیاورند.

رویکرد بازار به انقضای آپشن‌ها در سال جاری منفی بوده است، به این دلیل که بیت کوین در روزهای منتهی به انقضای آپشن‌ها، شاهد نوسان قیمت بوده‌اند. هرچند، بعضی از صاحب‌نظران گفته‌اند که بازار قراردادهای اختیار هنوز به حد کافی بزرگ نیست که بر قیمت آنی تاثیرگذار باشد.

آلن وانگ (Allen Wang) رییس بخش معاملات Babel Finance گفته است:

حجم معاملات بازار آپشن‌های بیت کوین با ارزش بازار کنونی این رمز ارز قابل مقایسه نیست. در یک بازار بالغ، میانگین حجم معاملات روزانه قراردادهای اختیار تقریبا ۵ الی ۲۰ برابر حجم معاملات خود دارایی مورد نظر است.

وانگ افزود:

هنوز بسیار زود است که درباره تأثیر قراردادهای اختیار خرید و فروش بیت کوین بر خود این رمزارز صحبت کنیم. تنها نکته قطعی این است که اکثر این قراردادها در تاریخ انقضا بی‌ارزش خواهند شد.

بر اساس اطلاعات Skew و CoinGecko، تا روز سه‌شنبه، حجم مجموع قراردادهای اختیار بیت کوین کمتر از یک میلیارد دلار بود که تنها ۲٪ از حجم بازار آنی به ارزش ۴۳ میلیارد دلار است.

فعالیت بازار Options در ماه‌های اخیر کاهش یافته است. صرافی‌ها در ماه مارس رکورد ۶ میلیارد دلار قرارداد را ثبت کرده‌اند که تقریبا دو برابر ماه سپتامبر است.

منبع اصلی : سایت ارز دیجیتال میهن بلاکچین

  انتشار : ۶ مهر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 22

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما