محل لوگو

به‌روزرسانی تپروت با موفقیت انجام شد؛ آغاز عصری جدید در شبکه بیت کوین


به‌روزرسانی تپروت با موفقیت انجام شد؛ آغاز عصری جدید در شبکه بیت کوین

 

پس از مدت‌ها انتظار، به‌روزرسانی تپروت بیت کوین صبح امروز با موفقیت اجرا شد. این ارتقا به معنی آغاز عصری جدید برای بیت کوین خواهد بود و قابلیت‌های ویژه‌ای را به شبکه این ارز دیجیتال اضافه خواهد کرد.

به گزارش کوین تلگراف و به نقل از سایت arzdigital، به‌روزرسانی تپروت ساعت ۸:۴۵ (به وقت تهران) صبح امروز و پس از موافقت ۹۰ درصدی ماینرها و استخرا‌های استخراج بیت کوین بین بلاک‌های شماره ۷۰۹,۴۸۸ و ۷۰۹,۶۳۲ شبکه این ارز دیجیتال با موفقیت انجام شد. تپروت اولین به‌روزرسانی بزرگ شبکه بیت کوین از اوت سال ۲۰۱۷ (مرداد ۹۶) است. در آن زمان طرح بهبود سگویت (SegWit) و راهکار لایه دوم بیت کوین، یعنی شبکه لایتنینگ، به‌طور هم‌زمان راه‌اندازی شده بودند.

هدف از انجام به‌روزرسانی تپروت بهبود قابلیت اسکریپت‌نویسی و حریم خصوصی در شبکه بیت کوین است و به همین منظور سافت فورک تپروت مفهومی را با‌ عنوان «چکیده اطلاعات ساختاریافته در درخت مرکل» یا به اختصار «MAST» ارائه می‌کند.


به روزرسانی بیت کوینبا موفقیت فعال شد

به گزارش زوم ارز، پس از اینکه توافقی با ماینرهای بیت کوین حاصل شد، سافت فورک بیت کوین با نام تپ روت بین بلاک های 709488 و 709632 با موفقیت فعال گردید و این نقطه عطف نشان دهنده اولین به روزرسانی موفق بیت کوین از سال 2017 تاکنون است و در آگست 2017 شبکه لایتنینگ و سگویت راه اندازی شدند.


 

هامپوس شوبرگ (Hampus Sjöberg)، یکی از توسعه‌دهندگان برجسته بیت کوین، گفته است:

MAST به این خاطر که تنها بخش‌های ضروری قرارداد را هنگام پرداخت نمایش می‌دهد، می‌تواند قراردادهای هوشمند را کارآمدتر و امن‌تر کند.

شوبرگ می‌گوید به‌روزرسانی تپروت نشان می‌دهد که بیت کوین می‌تواند بلاک چین خود را مجدداً ارتقا دهد؛ مسئله‌ای که برای طول عمر شبکه بیت کوین اهمیت زیادی دارد. شوبرگ معتقد است که افزایش طول عمر شبکه «بزرگترین پیروزی» برای بیت کوین است.

شوبرگ که یکی از توسعه‌دهندگان کیف پول شبکه لایتنینگ بیت کوین، یعنی بلیکست والت (Blixt Wallet) است، می‌گوید تپروت امکان استفاده بیشتر از قابلیت‌های برون‌زنجیره‌ای بیت کوین را فراهم می‌کند تا فشار زیادی به نودهای شبکه وارد نشود.


 

ممکن است مفید باشد:

ارز دیجیتال

قیمت ارز دیجیتال

قیمت اتریوم

قیمت شیبا

قیمت بایننس کوین


 

علاوه بر این، شوبرگ معتقد است اگر لایتنینگ پشتیبانی از تپروت را آغاز کند، MAST می‌تواند امنیت ساختار قدیمی این شبکه لایه دوم را بیشتر کند. توسعه‌دهندگان نود‌های مختلف شبکه لایتنینگ چند هفته پیش در زوریخ سوئیس و در جریان رویداد ال‌ان سومیت (LN Summit) با یکدیگر ملاقات کرده بودند تا درباره به‌روزرسانی‌های احتمالی آینده صحبت کنند.

شوبرگ در این باره گفته است:

یکی از چیزهایی که در این دیدار درباره آن بحث شد این بود که آیا بهتر است لایتنینگ را در بخش‌های کوچک به‌روزرسانی کنیم یا اینکه ارتقای این شبکه را به‌صورت یک بسته بزرگ انجام دهیم.به‌روزرسانی تپروت این امکان را فراهم می‌کند تا تراکنش‌های شبکه لایتنینگ ظاهری مانند دیگر تراکنش‌های عادی درون‌زنجیره‌ای داشته باشند.

شوبرگ درباره اینکه چگونه ممکن است یک کانال پرداختی لایتنینگ با استفاده از تپروت در شرایط عادی تراکنشی مانند تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای ایجاد کند، گفته است:

درباره تراکنش‌هایی که با استفاده از تپروت انجام می‌شوند، نمی‌توان تشخیص داد که آن تراکنش یک پرداخت عادی بوده یا اینکه متعلق به یک کانال لایتنینگ است. این برای تعویض‌پذیری بیت کوین و مقاومت آن در برابر سانسور مهم است.

انجام موفقیت‌آمیز ارتقای تپروت را به «دوره آزمایش سریع» (Speedy Trial) نسبت می‌دهند. دوره آزمایش سریع یک روش انجام سافت فورک است که برای تأیید به موافقت ۹۰ درصد از ماینرهای شبکه نیاز دارد.

شوبرگ می‌گوید:

روش سیگنالینگ در دوره‌های بلاک ۲,۰۱۶‌تایی کار می‌کند، به این معنی که در یک دوره بلاک ۲۰۱۶تایی، ۹۰ درصد یا به عبارتی ۱,۸۱۵ مورد از ۲,۰۱۶ بلاک باید اعلام آمادگی کنند. گفتنی است که در ژوئن (خرداد) سال جاری ماینرهای بیت کوین برای اولین بار به اجماع ۹۰ درصدی دست یافتند.

همچنین بخوانید: فورک چیست؟ تعریف ساده هارد فورک، سافت فورک و تأثیر آن‌ها بر قیمت

ارتقای تپروت همچنین به معنی پایان فرصت استفاده از روش دوره آزمایش سریع است و به‌روزرسانی‌های بعدی قیمت بیت کوین باید از روش‌های دیگری برای استقرار سافت فورک در شبکه استفاده کنند.

شوبرگ با ارائه توصیه‌هایی خطاب به توسعه‌دهندگان بیت کوین گفته است:

تپروت دری را به سوی دنیایی از قابلیت‌های جدید باز می‌کند، اما اولین چیزی که شخصاً دوست دارم آن را ببینم، تراکنش‌های «MuSig2» است. با اینکه نباید هیچ‌چیز را درباره بیت کوین تضمین‌شده بدانیم، شخصاً دوست دارم در سافت فورک بعدی بیت کوین شاهد «تجمیع امضاهای تراکنش‌های چندامضایی (Cross-Input Signature Aggregation)» باشم.MuSig۲ یک طرح چندامضایی است که محققان شرکت بلاک استریم (Blockstream) آن را ارائه کرده‌اند و در آن برای تأیید یک تراکنش به بیش از یک امضا نیاز است. اگر یک تراکنش بیش از یک ورودی داشته باشد، امضاهای همه آن ورودی‌ها باعث سنگین‌شدن تراکنش می‌شوند. تجمیع این امضاها و تبدیل آنها به یک امضا، تراکنش را کوچک‌تر و سبک‌تر خواهد کرد.

بیت کوین در تاریخ ۱۳ ساله خود شاهد چندین هاردفورک و سافت فورک جامعه‌محور بوده است. در حالی که تپروت باید ارزش خود را در ادامه ثابت کند، لایتنینگ به فتح قله‌های جدید ادامه می‌دهد.

در ۲۸ سپتامبر (۶ مهر) شبکه لایتنینگ شاهد رشد ۱۶۰ درصدی تعداد نودها در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه بود و علاوه بر آن تعداد کانال‌های پرداختی این شبکه هم از ابتدای سال جاری میلادی ۱۷۰ درصد رشد داشته است.

در ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) و پیش از انجام به‌روزرسانی تپروت، ظرفیت شبکه لایتنینگ بیت کوین به بالاترین سطح خود در ۳,۲۲۰ واحد، معادل ۲۱۰ میلیون دلار رسیده بود.

 

با به روزرسانی تپ روت، کانال‌های پرداختی شبکه لایتنینگ در شرایط عادی از تراکنش‌های عادی که از تپ روت استفاده می کنند قابل تشخیص نخواهد بود. سیوبرگ در این رابطه اظهار داشت:

نمی توان مشخص کرد که آیا تراکنش تپ روت یک تراکنش معمولی است و یا به کانال پرداختی لایتنینگ متعلق است. این برای قابل معاوضه بودن و مقاومت در برابر سانسور شبکه بسیار مهم است.

فعالسازی موفق تپ‌روت به روش اجرای سافت فورک Speedy Trial مرتبط است که مستلزم حضور ۹۰ درصدی ماینرها است. طبق گفته سیوبرگ، این روش سیگنال دهی در دوره بلاک های ۲۰۱۶ کار می‌کرد، یعنی در یک دوره ۲۰۱۶ بلاکی، ۹۰ درصد یا ۱۸۱۵ بلاک باید سیگنال آماده باش ارسال می‌کردند.

در ماه ژوئن سال جاری، ماینرهای بیت کوین برای اولین بار بر سر به روزرسانی تپ روت به اجماع ۹۰ درصدی رسیدند و سیوبرگ در توییتی آن را اعلام کرد.

با این حال، به روزرسانی تپروت پایان دوره اسپیدی ترایال است و به روزرسانی های آینده در شبکه، نیازمند ارائه روش های جدیدی برای اخذ تاییدیه و اجماع کاربران است.

به گفته سیوبرگ، تپروت دنیایی از امکانات را به شبکه بیت کوین وارد می کند. سیوبرگ در این رابطه می گوید:

اگرچه ما نباید هیچ چیزی را در بیت کوین بدیهی بدانیم، من شخصاً مایلم در نهایت تمجیع امضا را به عنوان سافت فورکی در آینده بیت کوین ببینم.

تقریباً ۱۳ سال از عمر بیت کوین می‌گذرد و این شبکه، سافت فورک و هارد فورک های متعددی را تجربه کرده است. در حالی که ارزش تپ روت هنوز ثابت نشده و به گذر زمان احتیاج دارد، شبکه لایتنینگ بسیار پیشرفت کرده است.

در تاریخ ۲۸ سپتامبر، شبکه لایتنینگ افزایش ۱۶۰ درصدی را در تعداد نودهای خود در بازه زمانی ۱۲ ماهه مشاهده کرد. همچنین از ژانویه سال جاری تا بدین جای کار، تعداد کانال ها ۱۷۰ درصد افزایش یافته است.

تا تاریخ ۱۱ نوامبر، ظرفیت شبکه بیت کوین قبل از سافت فورک تپ‌روت در بالاترین سطح ۳۲۲۰ بیت کوین تقریبا معادل با ۲۱۰ میلیون دلار قرار داشت.

منابع : سایت خبری تحلیلی ارز دیجیتال میهن بلاکچین و سایت arzdigital

منبع خبر پوف

منبع جدید

 

  انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 47

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما